Hračky – pedagogika

 

   Otázka: Chov nosorožců, slonů a hrochů

   Předmět: Chov zvířat a veterinářství

   Přidal(a): Veronika

 

 

 

 

  • Historie, funkce hraček a jejich význam
  • Rozdělení a druhy hraček
  • Požadavky
  • Dětské kočárky

 

Historie, funkce hraček a jejich význam

Historie

  • objevily se v Dolních Věstonicích v dětských hrobkách (keramické panenky, zvířátka)
  • A. Komenský zdůraznil význam her pro rozvoj dítěte (17. stol.)
  • Výroba:
    • do konce 18. stol. – jen individuální
    • od konce 18. stol. – rozvoj domácí výroby dřevěných hraček
    • od 19. stol. – vznik hračkářského průmyslu, významné centrum Německo
    • koncem 19. stol. – spolupráce výrobců s výtvarníky a pedagogy
    • dnes jsou české hračky na velmi vysoké úrovni a ve světě jsou ceněny

 

Funkce a význam hraček

– hračky ovlivňují vývoj dítěte, jsou kulturními statky každé společnosti, odráží stupeň civilizace, způsob života, smysl pro krásu

– hračku rozvíjí schopnosti dětí a rozšiřují jejich duševní obzor

– vyvolávají schopnosti a emoce (pochování panenky)

– podporuje kreativitu a představivost

– rozvíjí jazyk a společenské cítění

– aktivuje myšlení a učí schopnosti řešit problémy

– rozvíjí motorické schopnosti, kondici a koordinaci

– je zdrojem sebevědomí a samostatnosti a hodnot

– podporuje zvídavost i soustředění a pozornost

– pomáhá dětem poznávat sebesama

– dává dětem možnost objevit, jak věci fungují

– umožňuje dětem cvičit společenské schopnosti (rozdělit se, jednat a spolupracovat)

 

Rozdělení a druhy hraček

1. podle věkových skupin

kojenci do 1 roku

– zábavné, hygienické, bezpečné, možnost uchopení, zvuky jako pískání, hrkání

př. plyšové a nafukovací hračky, plasty

batolata od 1 do 3 let

– materiál: dřevo, plasty, textil

př. hračky na písek, do vody, kostky, pohyblivé figurky, auta, odrážedla, tahací hračky

předškolní věk 3-6 let

– zájmy děti se začínají odlišovat, hračky mají připravovat do školy

materiál:dřevo, papír, plasty, kovy

př. stavebnice, počítadla, tabule, modelovací hmoty, divadélka, kočárky+ panenky, koloběžky

mladší školní věk do 10ti let

– složitější hračky podle zájmů dětí

– hudební hračky, auta, Barbie, puzzle, modely letadel

starší školní věk nad 10 let

– společenské hry, hračky podle zálib dítěte- mají podporovat zájem o určité povolání

 

2. podle materiálu

textilní

– zvířátka, figurky, loutky, panenky+ oblečení

– jsou vhodnější pro domácnost, pro jesle a mateřské školy, mohou být nehygienické (nejdou vyprat a děti je strkají do pusy)

– materiál: plyše, plátna, syntetická kožešina, materiálové doplňky: polyuretanová pěna, koženka, dřevitá vlna, sklo, dráty

dřevo

– buk, javor, smrk, bor- nejstarší a nejpoužívanější materiál

– hračky jsou vyřezávané, soustružené nebo truhlářsky vyrobené

– povrch se upravuje barvením, lakováním- zdravotně nezávadné materiály

př. skládací kostky, stavebnice, dřevěná auta, vláčky, lodě, nábytek, soustružené figurky a zvířátka, společenské hry- dáma, šachy, domino, dětské houpačky

kovy

– v kombinaci s plasty nebo dřevem

– používá se ocelový plech a slitiny hliníku a zinku

– kola, koloběžky, tříkolky, nástroje na písek, Merkur

pryžové hračky (gumové)

– z přírodního nebo syntetického kaučuku, lisované a nafukovací hračky

– balonky, míče, pískací hračky, panenky

plasty

– pat, pvc, pe, polystyren- nahrazují všechny klasické materiály

sklo

– kuličky, korálky, krasohledy

keramika

-ker. kuličky, nádobíčko, hlavičky a ručičky panenek

papír

– skládačky, panenky, oblečky, společenské hry- karty, pexeso, dostihy a sázky

 

Zvláštní skupinu tvoří:

optické hračky

– dětské promítačky, dětské dalekohledy a optické stavebnice

hračky hudební

– strunné, bicí, dechové- jednoduché a k hudební výchově dětí nepřispívají

– technicky náročné, laděné a vícetonové už ovlivňují hudební výchovu dítěte

 

polytechnické hračky

– stavebnice- jednoduché, víceúčelové, univerzální

materiál: kov, dřevo, plast, kombinace

Nesmí se používat vysoce hořlavé materiály.

 

3. podle druhů

základní druhy:

– všechny druhy panenek a doplňky k nim

– zvířátka a figurky

– mechanické hračky- auta, vlaky, zvířátka

– dětská vozidla- koloběžky, kočárky pro panenky, šlapací auta

– elektrické hračky, motorky+ doplňky na elektriku

– optické hračky- dalekohledy

– stavebnice, skládanky

– míče

– hračky do vody, potřeby k plavání

– dětské zbraně- pistole, šavle

– dětské nářadí- na písek,

– loutková divadla- maňásci, marionety

– společenské hry

– nábytek- pro panenky

– houpačky pro děti (celoplastové, dřevěné)

– tabule, počítadla

 

4. podle pohybového systému

bez něj

– pro mladší děti např. odrážedla

s jednoduchým systémem

– na setrvačník (autíčka)

– na strunovou či pásovou pružinu

s elektrickým a elektromagnetickým pohonem

– hračky poháněné střídavým proudem

– hračky poháněné jednosměrným proudem z baterií nebo akumulátorů

 

Ovládání hraček:

– ruční

– automatické

– kombinované

 

Požadavky

Hračky hodnotíme z hlediska:

výchovného– vyhovuje pokud přispívá k rozvoji duševních a tělesných schopností dítěte

zdravotního– bezpečnost, hygiena, nezávadné materiály a nejedovaté barvy

– možnosti úrazu- vdechnutí, ostré hrany, dráty..

– nestabilní, vratké předměty- odrážedla, stolečky

výtvarného– vkusný tvar, sladěné barvy

výrobního– trvanlivost hraček, mechanická pevnost, pevné spojení všech částí, nízké náklady

 

Balení:

– obal je součástí hračky a má zde významnější úlohu než u jiného zboží

– má být pevný, zajímavý a barevný

– obalové materiály:

– hlavně papír

– sáčky, krabice a lepenka na skládačky

– PE folie, sáčky a pytle, které musí být perforovány (díravé- udušení)

– na obalech musí být upozornění, že hračka je nevhodná pro děti do 3 let- má být respektováno

 

Obsah krabice na hračky:

  1. hračky, které napodobují reálný život (malá kuchyně, lékárničky..)
  2. hračky, které inspirují řešení problémů (seřazování kostek různých tvarů)
  3. hračky pro rozvoj kreativity (papír, pastelky, barvy, plastelína, stavebnice..)
  4. hudební hračky- tanec a zpěv zlepšují koordinaci, podporují paměť (přehrávač)
  5. knížečky

V současné době se rozšiřuje nabídka tragických hraček. (Monster panenky, Emily the Strange)

 

Dětské kočárky

– vyvinuli se z dětské kolébky, košík kolébky se připevňoval na podvozek

– první kočárky – nízké, pletené z proutí, kombinované s kůží

– v současné době se dává přednost vysokým kočárkům, které jsou pohodlnější při obsluze dítěte

děli se na:

hluboké – pro nejmenší děti, lze je uzavřít před chladem a deštěm

sportovní – pro větší děti

sportovní skládací (tzv. golfové hole) s vyztuženými zády

kombinované

 

– k výrobě se používají odlehčené materiály-kovy, plasty, textil, proutí

– kočárek hluboký se skládá z podvozku a z korby (dá se různě kombinovat)

– do tohoto sortimentu patří i autosedačky

doplňky při prodeji:

– košík pod kočárek, síťka proti hmyzu, pláštěnka, závěsná taška, deštník, nánožník, rukávník

požadavky:

– musí být hygienické

– snadná rozložitelnost

—————————————————————————

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: